18 grudnia 2023
Aktualizacja / e-doręczenia, obowiązkowy system wymiany korespondencji
Aktualizacja e-doręczenia:
Informujemy, że w dniu 15 grudnia 2023 roku Prezydent RP podpisał uchwaloną przez Sejm ustawę o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych, zgodnie z którą zmienił się termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych.
Termin 30 grudnia 2023 r. nie jest już aktualny. Zgodnie z nowymi przepisami ten termin nie może zostać określony wcześniej niż 30 marca 2024 r. i później niż 1 stycznia 2025 r. Dokona tego w odrębnym obwieszczeniu Minister Cyfryzacji.
* * *
Informujemy, iż zgodnie z zapisami ustawy o doręczeniach elektronicznych wprowadzono nowy, obowiązkowy systemem do komunikacji i wymiany oficjalnej korespondencji pomiędzy m.in. podmiotami administracji publicznej, a przedsiębiorcami oraz przedstawicielami zawodów zaufania publicznego (adwokaci, radcowie prawni, notariusze, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi), tzw. e-doręczenia.
Co istotne, tzw. e-doręczenia mają stanowić jedyny środek komunikacji i wymiany oficjalnej korespondencji pomiędzy podmiotami administracji publicznej, a przedsiębiorcami oraz przedstawicielami zawodów zaufania publicznego, zastępując tym samym funkcjonujące obecnie doręczenia poprzez korespondencję tradycyjną oraz ePUAP.
Zgodnie z intencją ustawodawcy wymiana korespondencji ma się odbywać w formule online, przy wykorzystaniu elektronicznego adresu do doręczeń przypisanego indywidualnie do każdego przedsiębiorcy lub przedstawiciela zawodu zaufania publicznego. Otrzymanie elektronicznej wiadomości powodowałoby tożsamy skutek co doręczenie pocztowej przesyłki rejestrowanej.
Zgodnie z ostatnim komunikatem Ministra Cyfryzacji z dnia 22 listopada 2023 roku obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych zacznie obowiązywać z dniem 30 grudnia 2023 roku:
- Dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego (adwokaci, radcowie prawni, notariusze, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi),
- Dla Spółek wpisanych do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego począwszy od 30 grudnia 2023 roku,
- Dla organów administracji publicznej i jednostek obsługujące te organy, ZUS, KRUS, NFZ, jednostek samorządu terytorialnego.
Jednocześnie z dniem 1 stycznia 2024 roku powyższy obowiązek będzie dotyczył również przedsiębiorców składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej po dniu 31 grudnia 2023 roku.
Obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń oraz komunikacji za jego pośrednictwem z administracją publiczną obowiązywać będzie dodatkowo dla podmiotów wpisanych do KRS do dnia 30 grudnia 2023 roku: od dnia 30 marca 2024 roku oraz dla podmiotów wpisanych do CEIDG: od dnia 1 października 2026 roku.
Sygnalizujemy jednak, iż w środę 6 grudnia 2023 roku do Sejmu wpłynął poselski projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych (druk nr 92), zgodnie z którym termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych nie może być określony wcześniej niż 30 marca 2024 r. i później niż 1 stycznia 2025 r., co oznacza, że z dużym prawdopodobieństwem obowiązek posiadania przez przedsiębiorców, administrację publiczną, oraz zawody zaufania publicznego, zostanie przesunięty nawet do 1 stycznia 2025 roku.
Mogą Cię zainteresować:
Przełomowy wyrok Sądu Najwyższego dla wspólników dwuosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością
Z dniem 15.11.2023 zaszły ważne zmiany w prawie spadkowym.
Skontaktuj się z nami
Napisz lub zadzwoń
Szmyrka Nawrat & Wspólnicy spółka jawna
ul. Widok 10, 50-052 Wrocław | zobacz na mapie